Købmænd køber Inspiration
15. maj 2008
København
Nye ejere af Inspiration tilfører kæden en enestående detailhandelserfaring: Entreprenør og detailudvikler Niels Thorborg, investeringsfonden Capidea, samt flere tidligere ejere af Inspiration butikker med mere end tre generationers dyb brancheerfaring.
I løbet af det sidste halve år har kædens ledelse arbejdet intenst på en løsning for Inspirations fremtid. Direktør Lars Aaen, der sammen med flere fra kædens ledelse selv bliver investor, udtaler:
”Det er den lykkelige afklaring, som alle har ventet på, og den nye slagkraftige ejerkreds har købt godt ind. Inspiration er et fantastisk varemærke, en livsstilsbutik, som alle danskere kender, og som har branchens dygtigste medarbejdere. Med de nye ejere kan vi nu opnå stordriftsfordele og få glæde af de individuelle styrker, vi har lokalt, i samtlige Inspiration butikker på tværs af landet.”
En stjerne med udviklingspotentiale
Entreprenør og stifter af L’EASY, Niels Thorborg, bliver bestyrelsesformand i den nye kæde og vil bruge sin mangeårige erfaring fra detailhandlen til at udvikle kæden:
”Inspiration er stjernen i Danmark inden for gaveartikler og boligtilbehør. Medarbejderne udstråler overalt det faglige engagement, der ligger i butikkerne. Jeg er personlig stolt over at kunne være med til at videreudvikle det flotte fundament.”
Niels Thorborgs virksomhed 3C GROUPS vil sammen med den relativt nyetablerede danske investeringsfond Capidea (2006) eje 51% af det nye Inspiration. Med en investorkreds af primært danske erhvervsfolk vil Capidea skabe et solidt fundament for fremtidig vækst. Nicolai Jungersen, partner i Capidea, udtaler:
”Inspiration er et godt stabilt varemærke, der altid vil trække en omsætning, ligegyldigt om det regner eller sner. Samtidig har forretningen et stort potentiale, hvor man hurtigere kan vokse på toplinjen og rykke nogle omkostninger ud, end man har været i stand til hidtil.”
Fra frivillig kæde til kapitalkæde
Skiftet fra frivillig kæde til kapitalkæde muliggør en række økonomiske fordele. Eksempelvis har man i hver individuel butik haft selvstændigt indkøb og bogholderi. Disse funktioner kan fremover samles og besparelser realiseres. Optimeringen af kædens potentiale indebærer, at Inspiration desværre må sige farvel til ca. 30 dygtige medarbejdere ud af i alt ca. 500 på landsplan.
Det bedste bevis for, at kapitalkæden er en god idé, er, at det er lykkedes at lave 26 individuelle aftaler med butiksejere, der for flere butikkers vedkommende har været i familieeje gennem mere end tre generationer. De øvrige ca. 21 Inspiration butikker bliver associeret og fortsætter under navnet Inspiration på meget loyale og kædelignende betingelser. Også fra i morgen vil kunderne kunne opleve 47 butikker med Inspiration på 3 facaden. Kæden forhandler løbende om nye associerede aftaler og forventer at købe yderligere en række butikker i løbet af det næste halve år.
Der vil blive investeret markant i oplevelser og aktiviteter over for kunderne, således at overliggeren for det nye Inspiration bliver hævet på tværs af landet. Peter Zinck, tidligere ejer af fire Inspiration butikker og investor i det nye selskab, glæder sig til at være med til at videreudvikle Inspiration som landsdækkende kæde:
”Alle de gode ting, som er opfundet rundt omkring i Danmark får vi nu kopieret, således at dét, som butik A gør rigtig godt bliver kopieret til butik B, og dét, som butik B gør rigtig godt, bliver kopieret til butik A. På sigt vil kunderne derfor opleve en markant højere professionalisme hele vejen rundt.”
Målsætningen
Ambitionen for den nye kæde er, at Inspiration – primært gennem stærkt fagligt engagerede medarbejdere – øger markedsandelen markant og er kundernes førstevalg inden for gaver og boligindretning på tværs af landet. Dette vil også indebære, at der løbende vil blive opkøbt butikker til kæden, således at alle sorte huller på landkortet bliver fyldt ud.
Inspiration fakta
- Inspiration transformeres fra en frivillig kæde til en kapitalkæde. Målsætningen er at skabe øget vækst gennem tættere samarbejde mellem butikkerne, fælles bogholderi og kollektiv strategi for fremtidens Inspiration.
- Administrerende kædedirektør for Inspiration vil fortsat være Lars Aaen.
- Bestyrelsesformand bliver ejer af 3C GROUPS, Niels Thorborg.
- Forventet omsætning i det nye Inspiration er ca. 570 mio. DKK.
- Omfanget af butikker i kæden er stadig under forhandling, men forventes at blive omkring 47 – heraf 26 sælgende butikker, og de øvrige bliver associerede butikker. Dog vil det være muligt at træde ind i kæden på et senere tidspunkt.
- Antal medarbejdere anslås til ca. 500 inkl. de associerede butikker.
- Følgende butikker bliver en del af kapitalkæden:
- Sjælland: Ballerup, Fields, Fisketorvet, Frederiksberg, Hundige Storcenter, Helsingør, Kop & Kande i Hørsholm, Nykøbing F og Roskilde.
- Fyn: Odense, Rosengårdcenteret og Svendborg.
- Jylland: Brabrand, Esbjerg, Grenå, Haderslev, Herning, Kolding, Kolding Storcenter, Nykøbing M, Ringkøbing, Silkeborg, Varde, Vejle og Aabenraa
- Der føres realitetsforhandlinger med flere butikker, som forventes afsluttet inden for det næste halve år.
- Den nye ejerkreds vil bestå af 3C GROUPS og Capidea som majoritetsaktionærer med 51 %, Isenkræmmer Zinck med 34 %, øvrige isenkræmmere 10 % og ledelsen med ca. 5 %
- Milepæle i Inspirations historie:
- 1982: 15 selvstændige isenkræmmere går sammen i frivillig kædedrift og danner isenkramkæden Inspiration.
- 1982: Inspiration indfører fra kædens start landsdækkende bytteservice.
- 1988: Inspiration opretter danskernes første landsdækkende ønskeliste.
- 2000: Inspiration indretter deres forretninger efter hjemmets rum.
- 2003: ”Mere-inspiration” går i luften som kædens online shop.
- 2007: Inspiration kæden fejrer 25 års fødselsdag.
- 2008: Det nye Inspiration dannes som kapitalkæde.