Capidea icon - negative

Obsidian Digital

Obsidian Digital var et digitalt marketingsbureau med fokus på performance marketing og affiliate marketing målrettet primært små og mellemstore virksomheder. Obsidian Group havde hovedkontor i København og havde ved Capideas Exit endvidere kontorer i Aarhus, Odense og Banja Luka i Bosnien. Obsidian Group beskæftigede ved Capideas Exit i alt ca. 160 medarbejdere.

Capidea var en særdeles fortrolig partner – også på det personlige plan. Sammen fik vi eksekveret på vores buy-and-build strategi og succesfuldt implementeret en række tilkøb.

Emil Ignatzi Reinholdt, CEO i Obsidian Digital

Holdingselskabets navn

TopCo O ApS

Fond

Fond III

Bestyrelse ved Capideas exit

  • Jacob Lachmann Formand
  • Henrik Normann Karlsen Næstformand
  • Anders Kiehn Grønborg
  • Emil Ignatzi Reinholdt
  • Sasa Kovacevic

Beliggenhed

København

Capidea team

Investeringsår

2021

Exit-år

2023

Exit
Capidea icon

Obsidian – En hurtig voksende digital marketingsgruppe

I 2021 erhvervede Capidea 51% af Obsidian, fra selskabets grundlæggere, der forsatte som betydelige aktionærer. I de efterfølgende to år gennemførte parterne i partnerskab en ambitiøs opkøbsstrategi, styrkede organisationen, og udvidede markeder og produkter. Under Capideas ejerskab blev både omsætning og indtjening fordoblet. I 2023 solgte Capidea sin ejerandel til den tyske kapitalfond Findos Private Equity. På det tidspunkt havde Obsidian udviklet sig til et førende digitalt mediebureau med en imponerende kundebase og et stærkt vækstpotentiale på det tyske marked.

Læs om salget her: Link til Børsen
Hør Halfdan Moth Timms og Emil Ignatzi reinholdts egen fortælling her: Link til podcast

Hør Sasa Kovacevic’s egen fortælling her: Link til podcast

Derfor investerede vi i Obsidian

Da vi først blev introduceret til Obsidian i 2021, blev vi imponerede over de nuværende ejeres ambitioner og kompetencer. Samtidigt så vi et fragmenteret marked med mange opkøbsmuligheder og med Obsidian som en mulig platform til at igangsætte en konsolidering af branchen. De nuværende ejere var på udkig efter en partner, som kunne hjælpe dem med samme rejse, og dermed var fundamentet for et solidt partnerskab på plads. I 2021 var Obsidian stadigvæk et ungt selskab som havde fokuseret på sine kunder og derfor havde et behov for at investere i at forbedre strukturen i sin organisation og rapportering til at kunne vokse til en stor virksomhed. Ledelsen og Capidea lagde i fællesskab en plan for dette, som kunne implementeres samtidigt med opkøbene.

nyhed-obsidian-logo

Det gjorde vi

Over et toårigt partnerskab fik Capidea og ledelsen i Obsidian sammen bygget en større virksomhed drevet af både organisk vækst og flere opkøb.

Værdiskabelsen inkluderede bl.a.:

 

  • Eksekvering af ledelsens opkøbsstrategi ved at gennemføre og implementere syv opkøb
  • Styrkelse af organisationen ved at hyre en CFO og flere ansatte i finansafdelingen
  • Etablering af low-cost operation center i Serbien
  • Udviklingen af et bredt incitamentsprogram og udstedelse af aktier til nøglepersoner
  • Udvidelse af Obsidians markeder og produkter
  • Rapportering indenfor finans, bæredygtighed og GDPR

Det var resultatet

Da vi i 2023 solgte vores ejerandel i Obsidian til Findos Private Equity forsatte ledelsen og og nøglemedarbejderne på Obsidians rejse sammen med Findos Private Equity. Grundet Obsidians gode kompetencer, stærke markedsposition og ikke mindst kompetente ledelse, var der blevet skabt et ledende digitalt mediebureau, og omsætningen og indtjeningen ca. fordoblet i løbet af Capideas ejerperiode og samtidig var antallet af medarbejder vokset fra ca. 60 til 160.

Vores portefølje