Capidea icon - negative

Westpack

Westpack var en førende europæisk producent af specialemballage til smykke-, ure- og brille industrien med fokus på produkter af høj kvalitet. Virksomheden fokuserede både på europæiske ”brands” samt på mindre detailkunder, guldsmede og butiksindehavere, sidstnævnte igennem selskabets B2B e-commerce forretning, som var tilgængelig på 15 sprog og havde mere end 25.000 kunder. Westpack solgte i mere end 70 lande med Tyskland, Holland Sverige og Polen som de største eksportmarkeder.

Beliggenhed

Holstebro

Capidea team

Investeringsår

2017

Exit-år

2022

Exit
Capidea icon

Westpack- Producent af specialemballage til smykke-, ure- og brille industrien

I 2017 erhvervede Capidea aktiemajoriteten i Westpack for at støtte en visionær strategi om at blive den førende europæiske leverandør af specialindpakning til smykke-, ur- og brille industrien. I løbet af de efterfølgende fire års samarbejde udviklede Capidea og Westpack en skalerbar digital forretning med en kundebase på mere end 22.000 kunder. I 2021 solgte Capidea sin andel til den nordiske kapitalfond, Adelis Equity.

Hør Morten Dalsgaard Nielsens egen fortælling i podcasten M&A360 – Sådan blev Westpack solgt først til Capidea dernæst til Adelis
Læs om salget til Adelis Equity her: Holstebro-virksomhed fra 1953 solgt i stor millionhandel

Derfor investerede vi i Westpack

På tidspunktet for vores investering var Westpack allerede en stærk samarbejdspartner til en række europæiske smykke brands. Samtidigt havde virksomheden udviklet en stærk e-commerce forretning målrettet det store antal af små uafhængige detailbutikker. Vi så muligheden i at øge investeringerne indenfor e-commerce forretningen, som repræsenterede en stærk vækst og indtjeningsmulighed.

Som Morten Dalsgaard Nielsen, daværende ejer og CEO af Westpack, udtaler i podcasten M&A 360, havde han og resten af ejerkredsen mange fordomme om kapitalfonde. Capidea viste sig dog at være anderledes end først antaget grundet forståelsen, respekten og nysgerrigheden for forretningen.

Capidea lyttede til vores forbehold og vores DNA og havde stor respekt for, hvordan vi drev og altid havde drevet Westpack. Da vi fik Capidea ind, lavede vi et niveauskift langt hurtigere end, hvad vi ellers ville havde gjort. 
<span class="frontpage-quotes"><i class="fa-sharp fa-light fa-dash"></i> Morten Dalsgaard, CEO Westpack</span>

Det gjorde vi

Over et fireårigt samarbejde fik Capidea og ledelsen i Westpack succesfuldt udarbejdet en skalerbar digital forretning, som var tilgængelig på 15 sprog. Dette var med til at lægge fundamentet for en stærk organisk vækst.

Derudover blev Capideas kapitalindspark brugt til bl.a.

  • Styrkelse af ledelsen med ny CFO og CPO
  • Investeringer i egen produktion herunder investering i robotisering, som resulterede i højere skalerbarhed og lavede enhedsomkostninger
  • Automatisering af varehus og lagerhåndtering
  • Udvidelsen af organisation uden for landets grænser bl.a. i Asien indenfor QC og leverandør auditering

Det var resultatet

I 2021 solgte Capidea sin ejerandel til Adelis Equity, som er en nordisk kapitalfond. Morten Dalsgaard forsatte som direktør i Westpack og medinvestor

Ved exit var forretningen vokset betydeligt, hvilket bl.a. kunne ses på antallet af detailkunder, som var vokset fra 8.000 til 22.000.

Som Morten Dalsgaard Nielsen, daværende ejer og CEO af Westpack, udtaler i podcasten M&A 360, havde han og resten af ejerkredsen mange fordomme om kapitalfonde. Capidea viste sig dog at være anderledes end først antaget grundet forståelsen, respekten og nysgerrigheden for forretningen.

Vores portefølje